Monday, July 25, 2011

Frasa-frasa menarik

Frasa-frasa menarik yang boleh diguna pakai oleh calon-calon peperiksaan PMR dan SPM seperti yang terdapat dibawah ini:
1. abu senja melayang menyalut mangkuk malam
2. acap kali mengeluarkan kata-kata jenaka
3. ada kepulan asap menerjah ke atas, lalu naik bercampur dengan kabus pagi
4. ada air mata kesal tercalit pada wajahnya
5. ada alur gembira bertimpal ragu
6. ada angin semilir yang menjamah pipi
7. ada cebisan belas di penjuru hati kemanusiaannya
8. ada debaran jantung yang tiba-tiba menggila saat warkah itu kutatapi
9. ada gurat-gurat penderitaan yang terlindung di sebalik wajah ceria
10. ada intonasi protes dalam suaraku
11. ada kalanya simpatiku menjelma
12. ada keharuan yang melambai dada
13. ada kepedihan yang tidak tertanggung dalam jiwanya
14. ada lorong matahari
15. ada manik putih menempias pipiku
16. ada martabat atau nilai diri yang tersendiri
17. ada nada ejekan
18. ada perhitungan lain dengannya
19. ada rentak risau di hujung nafas
20. ada riak keletihan
21. ada selapis tipis bayang petang
22. ada simpati yang terketik di hati
23. adalah setanding kalaupun tidak lebih tinggi
24. adalah wajar satu bentuk orientasi sosial yang lebih terarah perlu diterapkan
25. agar kepentingan dan hak mereka terlindung
26. agenda kerja yang tersusun dan sempurna
27. air bercerau-cerau
28. air dan buih memercik ganas
29. air hujan meleleh-leleh jenuh hingga ke perdu
30. air mata yang berleretan dari lubuk kesedihan
31. air mukaku menterjemahkan apa yang ingin kukatakan
32. air mukanya pun nampak kelat membuatkan aku kecut
33. air sungai beralun lunak berkilau-kilauan dipanah matahari
34. air sungai mengalir tenang tanpa kocakan
35. akan kulukiskan sekali lagi seluruh ilusi hidup ini
36. akan menampakkan kedewasaan dan mentaliti yang lebih tinggi
37. akan mengungkai rahsia dirinya; akan meruntas mahkota maruahnya
38. akar-akar nyiur yang akrab mencengkam pasir
39. akhirnya akan menjahanamkan keturunan kita selama-lamanya
40. akhirnya aku bertawakal dan reda
41. akhirnya hatiku berbisik sendiri
42. akhirnya tersangkut di ranting kenangan
43. aku bangun dengan kesegaran yang tidak pernah kurasai sebelum ini
44. aku berhak mempertahan maruah dan hakku jika dicabar
45. aku bermonolog sendiri antara hati dan perasaan
46. aku berperang dalam diri, melawan kesabaranku
47. aku bungkam dengan kata-katamu
48. aku cuba menyusun kata-kata untuk diluahkan
49. aku cuba memancing perbualannya, sekali gus mengorek rahsia
50. aku cuba memasukkan kata-kata itu ke dalam kalbu
51. aku cuba membuang kecanggunganku
52. aku cuba membunuh bayang-bayang itu tetapi tidak mampu
53. aku cuba mengumpul segala bicara yang terbenam di lubuk hati
54. aku dan dia sama-sama terpaku
55. aku diam melayani pertanyaan dalam diri
56. aku diamuk resah
57. aku digigit perasaan kesal yang teramat sangat
58. aku dihanyutkan oleh perasaan sendiri
59. aku hanya mampu menghulurkan simpati tiap kali menatap warkah dukamu
60. aku hanya memprotes dalam diam
61. aku juga mengongsi kesilapan itu
62. aku juga rasa bengkak hati
63. aku juga sudah banyak kali terluka dengan sikapnya itu
64. aku kenal akan ketulusan hatinya
65. aku ketawa renyah
66. aku lebih kerap menjadi pemerhati dan pendengar
67. aku masih degil untuk mengalah
68. aku masih tidak menyapanya ketika bergeseran bahu
69. aku melepaskan radangku
70. aku memarahi diri sendiri
71. aku membaca serangkai dua doa penenang jiwa
72. aku membalas senyuman mereka seadanya
73. aku membayarnya dengan senyuman paling manis
74. aku membilang butir-butir hari
75. aku mempertajamkan lagi pemahamanku yang dangkal ini
76. aku memusatkan pandanganku
77. aku menagih kesedarannya untuk hidup normal
78. aku mendongak mencari sinar harapan matahari
79. aku mengagumi semangatnya
80. aku mengecur air liur
81. aku menggigit bibir menahan sabar
82. aku menghirup nafas dalam-dalam
83. aku menoleh hari-hari kelmarin yang aku lewati berlorongkan kesuraman
84. aku merasa bagai tercampak ke gurun tak berorang
85. aku merenungnya dengan kebencian yang meluap-luap
86. aku rasa debar yang menghenyak dada
87. aku sebenarnya melayani perasaan yang riang tetapi berdebar
88. aku sebenarnya tidak punya waktu terluang
89. aku seboleh-bolehnya cuba mentafsirkan apa yang hendak disuarakan
90. aku segera beralih ke alam nyata, membiarkan lamunanku tergantung tanpa tali
91. aku sekadar akur
92. aku semacam dicengkam rasa bersalah yang amat sangat
93. aku sering diundang untuk menarik-narik kembali peristiwa itu agar terpancar di layar ingatan
94. aku telah mencicirkan kasihku padanya
95. aku terkapai-kapai mencari kepastian makna
96. aku terlayang diriku sewaktu di alam persekolahan
97. aku terlempar ke alam nyata
98. aku terpaksa memaniskan muka mencipta perbualan supaya suasana tidak kaku
99. aku tidak dapat mengesan garis-garis luka pada wajahnya
100 ada kerusuhan yang berbungkal di hati
101 adat masih kuat melingkari kita
102 agenda kepimpinannya dapat direalisasikan
103 air mata mula luruh
104 akhbar arus perdana
105 akhirnya ditemui kaku
106 aku terpaksa membiarkan sahaja dia seiringan denganku
107 aku terpaksa menghadap malam menerusi jendela yang masih terbuka
108 aku terpana seketika
109 aku tersentuh hingga ke ufuk batinku
110 aku tersepit di antara keinginan hati dan kerisauan fikiran
111 aku terus terbuai dalam sentimennya
112 aku tetap bertahan dengan kepayahanku
113 aku tetap dibebani rasa tidak percaya
114 aku tidak berhak mencemburui kecantikannya yang dianugerahi Allah
115 aku tidak berhenti-henti diserang tanda tanya

Selamat mencuba frasa-frasa menarik dalam penulisan anda.

Salam dari saya
Zuliana09.
MS2011

No comments:

Post a Comment