Saturday, May 15, 2010

16 Mei merupakan Hari Guru SeMalaysia

16 Mei merupakan tarikh keramat kepada golongan pendidik Satu Malaysia. Saban tahun Hari Guru diraikan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia bagi mengenang jasa-jasa para guru yang telah menyumbang bakti dan tanggungjawab mereka kepada negara untuk membentuk anak-anak didik mereka menjadi modal insan yang sangat berguna kepada keluarga,masyarakat,bangsa dan negara.Persoalannya,adakah anak-anak didik kita mengingati tarikh bersejarah itu? Bagaimanakah cara mereka melahirkan rasa bersyukur kepada guru-guru mereka yang telah mendidik mereka selama ini? Dalam hal ini, pelbagai cara boleh dilakukan oleh para pelajar untuk membalas jasa kepada guru-guru mereka.Tepuk dada tanya selera.

Sehubungan dengan itu, saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan jutaan terima kasih kepada guru-guru saya yang selama ini mendidik saya dengan penuh dedikasi dan kasih sayang seorang guru terhadap anak didiknya tanpa mengenal erti jemu. Sesungguhnya teguran dan marah guru-guru kita itu membentuk kita menjadi insan yang berguna. Guru ibarat sebatang lilin yang menerangi orang lain tanpa menghiraukan akan dirinya sendiri demi kejayaan seseorang. Semoga Allah sahaja yang membalas segala jasa baik guru-guru saya selama ini.

Selamat Hari Guru dan maafkan saya cikgu seandainya suatu ketika dahulu saya menjadi anak didik cikgu yang telah banyak menyakiti hati cikgu tanpa saya sedari. Ampuni saya cikgu. Antara nama guru-guru saya yang saya ingat ialah,Cikgu Aminah Haji Osman(da meninggal dunia), Cikgu siti Rahmah Abdul Rahman, Ustaz Rukmana, Ustaz Ramlan, Cikgu Mohamad Hassan(guru Sejarah saya), Cikgu Patrik Lim (guru Geografi saya), Cikgu Ganssean (cikgu BI saya), Cikgu Matnor (guru BM saya), cikgu Abu Hassan (guru Matematik saya) dan banyak lagi nama-nama cikgu yang tidak dapat saya nyatakan di sini kerana saya lupa mencatat nama-nama guru yang telah mendidik saya suatu ketika dahulu. Mereka merupakan guru-guru saya sewaktu di sekolah rendah dan sekolah menengah.

Selamat Hari Guru kepada rakan-rakan seperjuangan saya. Perjuangan kita belum selesai.....

p/s maaf ya terlebih awal 'publish post' ini. Hehehe

No comments:

Post a Comment