Sunday, August 9, 2009

Sinaran Mentari yang menyinari alam semesta




Hidup ini begitu indah apabila kita berada disamping orang tersayang. Kenikmatan hidup kita dapat rasa bersama. Namun kita akan rasa kehilangan apabila kita berjauhan dengan orang yang kita sayang. Bibit-bibit rindu menjelma tanpa diundang hadir dalam jiwa raga kita. Betapa seksanya kita menanggung kerinduan yang mendalam terhadap orang yang kita sayangi. Ternyata kita tidak boleh menipu diri kita untuk menyatakan yang kita tidak merinduinya malah talian telefon sebagai pengubat rindu kita untuk mendengar suara orang yang kita sayangi.

Dalam pada itu, kita teruji sama ada kita amat menyayanginya atau tidak. Sesungguhnya, kita amat menyayanginya malah tidak sabar-sabar ingin bertemu dan berbicara lebih dekat dan mesra bagai melepaskan rindu yang mendalam terhadap orang tersayang. Kesabaran adalah penting dalam masa kita berjauhan dengan orang yang kita sayang. Keikhlasan dan kejujuran adalah dua asas yang penting dalam kita menjalani kehidupan kita dalam perhubungan kita terhadap orang yang kita sayangi. Sesungguhnya kita teruja untuk saling sayang-menyayangi orang yang kita sayangi. Di samping itu, kita tidak mahu melihat orang yang kita sayangi itu menjadi tumpuhan orang lain sehinggakan wujud perasaan ketidakpuasan hati dalam diri kita yang boleh menjejaskan hubungan kita yang telah lama terjalin dengan penuh kasih sayang kita yang ikhlas.

Hargailah orang yang kita sayang dengan sebaik mungkin dan janganlah kita membelakanginya walaupun kita terpisah jauh buat seketika. Hakikatnya kasih sayang yang wujud dalam diri kita itu sebagai pengikat kasih sayang kita berdua. Sinaran mentari itulah sebagai lambang kasih sayang kita yang tulus ikhlas dalam hubungan kita selama-lamanya. Insya-Allah, hanya Allah jua yang menentukan segala-galanya.

No comments:

Post a Comment